Powered By Blogger

nuffnang

welcome note

Monday 4 February 2013

:: Abakus?Apakahhhh???...::

Kepada sesiapa yang dah ada anak bersekolah di primary school mesti dah tau apa itu 'abakus'.Ada jugak sesetengah orang yang sebut 'sempoa'.Alat ni biasanya digunakan oleh orang cina untuk mengira(matematik).Memang aku pernah dengar pasal sempoa ni tapi cara untuk mengira dengan menggunakan benda alah ni of course lerr aku tak tau..;-(

Pada awal persekolahan dulu,Adam ada bagitau aku nama alat ni ialah abakus.Ya Allah tak taula kenapa susah sangat lidah aku nak menyebut benda ni.Boleh tergeliat lidah dibuatnya..hehe!Selalu tersasul sebut 'abaskus' laa,'abiskus' laa..suka hatiiii jerrr apa yang terkeluar dari mulut.Tapi sumanya tak betulpun..hahaa!

Bila check homework Adam,alamaakkk ada plak soalan macamana nak buat pengiraan dengan menggunakan benda ni.Zaman aku dulu manalaa ada belajar benda ni suma maklumla student 'zaman purba'..huhu!Nak tak nak,dengan aku sekali terpaksa jadi student balik..daaahhh nak kena study plak macamana nak mengira melalui buku teks sekolah Adam.Kalau aku tak study,alamatnya kalau Adam tanya konfem aku tak tau macamana nak ajar.Betul kata orang,kalau nak anak berjaya,ibubapa tu sendiri mestilah 'berilmu'.;-(

So far aku baru study yang simple-simple dan basic-basic jer.Nampaknya aku kena curi-curi masa untuk study benda ni dengan lebih detail lagi in future.All da best to Teacher Sue yerr..;-D




Kat atas tu la alat abakus/sempoa..

No comments:

Post a Comment