Powered By Blogger

nuffnang

welcome note

Tuesday 25 December 2012

:: Kenapa Saya Memilih Play Pen,Bukan Baby Cot? ::

Sebenarnya dah berkurun aku nak tulis entri pasal play pen ni tapi tak sempat-sempat.Sebelum ni aku ada tulis dalam entri  yang lepas pasal perbezaan play pen dan baby cot ni.Time tu tengah pening nak pilih/beli yang mana satu untuk baby.Perut pun belum meletop lagi masa tu.

Okay,since aku dah beli,aku nak share info pasal 'kebagusan' (errr seperti biasa 'penjajahan bahasa',maafkan saya..hehehe)play pen ni berbanding baby cot.Tapi ini adalah pendapat peribadi aku yerr,jangan salah faham lak sebab lain orang,mestilah lain citarasa dan pendapat..betul tak?;-)

Bagi aku,play pen yang aku beli ni sangat berbaloi-baloi.Dari segi harga,setelah survey sana sini..harga play pen ni agak reasonable.Play pen ni dapat dibeli dengan harga bawah RM600.Yang aku beli adalah seperti gambar dibawah(kaler hijau).Harga cuma dalam RM200++ jerr,tapi berbanding dengan baby cot,harganya agak mahal sikit sampaikan ada yang cecah hampir RM2,000.Paling murah pun adalaa dalam RM100++(ada pernah ternampak kat IKEA)tapi of course la kualitinya 'kureengg'.Kayunya macam tak kukuh sangat.Kalau baby lasak,maybe boleh patah  kot.Betuul....kalau tak caya,gi survey kat IKEA.Disebabkan baby cot ni diperbuat daripada kayu,lagi kukuh/kuat kayu tu,lagi mahal la harganya.So kalau dah harganya cuma dalam seratus lebih,jangan la nak expect lebih-lebih,yer tak?hehee..;-D

Okay,itu dari segi harga.Dari segi material lak,bagi aku play pen lagi sesuai untuk baby sebab materialnya adalah macam kain/net yang lembut.Takderlaa keras macam kayu yang digunakan untuk baby cot tu.In case baby terhantuk ker,takderla merisaukan kita.Memang baby cot ada padding tapi padding tu takderla cover keseluruhan baby cot tu..may be cover dalam separuh jer daripada ketinggian baby cot.

Faktor lain  lak,dengan play pen ni dah tak payah beli padding.Tapi untuk baby cot,nak tak nak terpaksa beli padding utk safety.Kan ker dah jimat kat situ?Bercakap pasal jimat ni,play pen ni dah ada(disertakan) mosquito net siap-siap,so tak yah lagi beli mosquito net dan mosquito stand.Kan ker berrrrtambah jimat tu?Kalau baby cot,nak tak nak tetap nak kena beli suma tu.Takkan nak bagi nyamuk 'enjoy' hisap darah baby kita,betul tak?;-D

Latest design play pen ni,ada disertakan tray(baby changer) in case kita nak tukar diaper baby.So tray tu ngam-ngam utk baby baring kat atas tu..praktikal sesangat.Baby cot ada?Owhh..baby cot tak der benda ni.Features play pen ni lak,kat bahagian tepi tu ada pocket utk kita letak barang,macam aku letak diapers baby kat situ..senang.Bila nak tukar diaper,ambik jer kat tepi poket tu.Baby cot ada?Pun baby cot takder benda ni.Kat bahagian tapak tu plak,'one side' ada roda untuk memudahkan kita in case nak angkat/ubah position play pen ni.Haaa..yang ni baby cot ada..hehhehe!Lastly,bila baby dah besar,play pen ni boleh digunakan atau diubah menjadi tempat bermain kat dalam tu.

Hmmm...amacam?Ok tak play pen ni?Kalau ikutkan taste aku,aku lebih suka baby cot la sebab design tu macam kerlasss sikit especially yang warna putih tu..'english style' gitewww tapi tulaa bila dipikir pro and cons,aku rasa play pen is still the best choice.

Itu sahaja info yang aku nak share untuk kali ini,sekarang terserah pada u all suma untuk membuat pilihan mana yang  u all rasa terbaik.Gambar kat bawah ni adalah gambaran play pen yang aku war-war kan kat atas tadi.Okay sekian dulu insya'Allah kita sembang-sembang lagi dalam entri lain lak.Daaaa...;-)

Play Pen-Features...

3 comments:

  1. hati berkenan ngan play pen tp husband minat cot. kn pujuk lg ni. tq for review

    visit n follow me back
    www.momsmilkyway.com

    ReplyDelete
  2. Bagus..bagus gugel2, akhirnye jpe jugak entri nie,, bertambah ilmu di dada.. petang nie terus nak g cari playpen satu.. rumah taska dhiya tu nak pkai baby cot bagai, alasan?? xnak baby lasak2 nnti.. aduyaii bayar bukan main mahal.. tp nak senang keje

    ReplyDelete
  3. Sy ade 2 play pen mse ank 1st.sbb duk brulang alik umh mak & mertua.skrng dh ade baby just gne playpen yg sme..xlme lg msuk umh sndiri xtau la cmne.kne letgo slh satu...

    ReplyDelete